RPG

Czym jest RPG?

Gra fabularna (z angielskiego role playing game,w skrócie RPG) – to gra towarzyska oparta na wspólnym tworzeniu opowieści, w której gracze wcielają się w stworzone postaci i opowiadają ich losy. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w świecie stworzonym specjalnie na jej potrzeby. Gracze (jeden lub kilku) wcielają się w bohaterów opowieści, w postacie pierwszoplanowe, zaś Mistrz Gry  odpowiada za świat przedstawiony i postaci drugoplanowe oraz dba o przebieg rozgrywki zgodny z wybraną przez grupę mechaniką zabawy. Mistrz Gry nie jest jednak przeciwnikiem reszty uczestników, jak to bywa w innych grach, a Graczem, który pełni odmienną od reszty funkcję.

Gry fabularne w kreatywny sposób łączą elementy gier planszowych, bitewnych, komputerowych, teatru oraz tradycji ustnego przekazywania opowieści, będąc rozrywką kreatywną, rozwijającą i przede wszystkim wspaniałą.

PRELEKCJE

Za minutę pierwsza sesja

Krzysztof Brzeziński [CopCorp]

piątek / Warsztatowa II / 16:00-18:00

[warsztaty] Zdarza się wam tak, że ktoś Was prosi o sesje na już? Może gracze przynoszą Ci postacie na ostatnią chwilę i możesz wyrzucić scenariusz, bo kompletnie do nich nie pasuje? Może zabrakło gracza i chcecie zagrać w coś zastępczo? Czy może po prostu nie masz czasu na przygotowanie? Jeśli, gdzieś padło „tak” i czujesz się z tym niepewnie – zapraszam. Pokażę wam kilka sztuczek jak poprowadzić bez przygotowania i oprzeć fabułę na postaciach graczy. Zaczniemy od systemów, które nas w tym wspierają, jak Witcher, a potem zwiększymy poziom trudności.

Sandbox czy liniowa? Gdzie tu zabawa?

Dorian Krause

piątek /Prelekcyjna 1/ 19:00-21:00

[panel] Panel dyskusyjny poświęcony odwiecznemu pytaniu wszystkich graczy i mistrzów: Sandbox czy liniowa? Chcemy byś wodzeni za nos czy tworzyć przygodę? Podyskutujmy czy swoboda w grze zabija fabułę? I czy liniowość zabija rozrywkę?

Introwertyczny brat LARPów i tabletopów – o Tekstowych Grach Fabularnych

Irek Stolarski

sobota / Prelekcyjna 1 / 10:00-11:00

[prelekcja] Tekstowe Gry Fabularne, play-by-forum (PBF), RP Discord, RP Facebook, Vallherynki, blogi grupowe… Poznajcie nieśmiałego brata LARPów i klasycznych RPGów, czarne kaczątko roleplayu, które choć od lat ma tysiące fanów, to wciąż nie może się przebić do mainstreamu.

Bestiariusz graczy RPG
„Gatunki, ekosystemy, hodowla i tresura”

Monika “Auraya” Czyżowicz, Sebastian “Basti” Wawrzyńczyk

sobota / Prelekcyjna 1 / 20:00-21:00

[prelekcja] Od początków hobby mistrzowie gry dzielili graczy na różne typy. Porozmawiajmy o tych które sprawiają nam najwięcej problemów i zastanówmy się jak możemy wykorzystać ich cechy by sesje na tym zyskały.

Śniadanie Mistrzów (Gry)

Monika “Auraya” Czyżowicz, Sebastian “Basti” Wawrzyńczyk

niedziela / Prelekcyjna 1 / 10:00-12:00

[panel] Zabierzcie kanapki, kawę/herbatę i przyjdźcie porozmawiać o sztuce mistrzowania. Porozmawiamy o sztuczkach jakie stosujemy, jak radzimy sobie z błędami i problemami na sesji, jak tworzymy scenariusze. Podzielmy się naszymi sukcesami i porażkami w roli MG jedząc równocześnie śniadanie.

SESJE

Szkarłatny ogród

Konrad Zych

piątek / RPG3 / 16:00 – 21:00

[Wampir: Maskarada, wiek 18+, 3-5 graczy]
Słodki zapach róż bywa mdlący, kolce ranią do krwi a kwiaty najpiękniej rosną na zgniliźnie. Dlatego spacer po Szkarłatnym Ogrodzie to nie pomysł na romantyczne popołudnie a raczej próba rozpaczliwego przedarcia się przez ciernisty labirynt chorej psychiki kogoś, kto człowiekiem przestał być dawno temu. Zastanów się, młody Kainito, czy dasz radę dotrzeć do Serca Ogrodu oraz czy dasz radę znieść to co w nim znajdziesz…

Panna var Attre

Krzysztof Brzeziński [CopCorp]

piątek / RPG1 / 20:00

[Witcher RPG, wiek 15+, 4 graczy]
Sergio de Turmeille, młody syn szlachcica z Toussaint, a nadmiar rozsądnego jak na standardy ojczyzny, któremu jesteście winni przysługi czy przyjaźń, zakochał się. Powiecie nic dziwnego, że młodziak z Toussaint się zakochał, a no tak. Tylko ten dobrał sobie cel z goła nieodpowiedni, mianowicie pannę var Attre, córkę nilfgaardzkiego ambasadora. To oznacza kłopoty, jeszcze nie wiecie jakie konkretnie, ale na pewno dużo.

Dwór w Dolinie Mgieł

Rafał Żukowski

piątek / RPG2 / 21:00

[Monastyr, wiek 18+, 3 graczy]
Nie widzieli się od lat. Kiedyś łączyła ich przyjaźń, wręcz braterstwo, jednak sprzeczne interesy, konflikty i czas sprawiły, że stali się dla siebie obcy. Teraz, gdy otrzymali informację o śmierci wspólnego przyjaciela spotykają się znowu. Czy będą mogli ponownie się zjednoczyć i stawić czoła czekającemu wyzwaniu? Które rany się zagoiły, a które nie zabliźnią nigdy? Refleksyjna sesja dla dojrzałych graczy 18+ z dużym nastawieniem na relacje pomiędzy bohaterami graczy.

Polska Gra o Tron

Sebastian “Basti”Wawrzyńczyk

piątek / RPG3 / 21:00

[FATE, wiek 12+, 3-5 graczy]
Koniec XIII i początek XIV wieku był bardzo burzliwy. Szczególnie terytorium państwa Piastów. Jesteście zaufanymi Władysława, co znaczy, że To Wam powierza tajne i skomplikowane misje. Jedna z nich będzie szczególnie trudna gdyż musicie znaleźć sojuszników wystrzegając się równocześnie wrogów. A ziemie polskie spływają krwią bratobójczych walk i wewnętrznych konfliktów.
Sesja w ramach „Historyczne RPG czyli Radość Patriotycznej Gry”

Po prostu FIASCO

Szymon Małolepszy

sobota / RPG2 / 10:00-14:00

[FIASCO, wiek 16+, 3-5 graczy]
Zapraszam na sesję w znanym i lubianym systemie bez mistrza gry – FIASCO. Dla tych którzy nie znają: gramy zwyczajnymi ludźmi, którzy zwyczajnie nad sobą nie panują. System skupiony jest na akcji i tworzeniu absurdalnych scen. Mile widziany zapas chorych pomysłów u graczy 🙂

Żmija na śniegu

Krystian Wawrzyńczyk

sobota / RPG3 / 10:00-14:00

[Deadlands Classic, wiek 14+, 3-5 graczy]
Wypytując mieszkańców „Skinny Post” o poszukiwanego Oliviera „Żmiję” O’Connora, zwraca się się do was stary traper oznajmiając: „Żem go widział pięć dni temu. Pytał o drogę do faktorii Sunnypoint”. Macie trop. Teraz trzeba go tylko złapać przed pierwszymi śniegami.

Odkupienie czy Śmierć

Paweł Kępa [Wiedźmiński Szlak]

sobota / RPG1 / 12:00-16:00

[Witcher RPG, wiek 16+, 4 graczy]
Odkąd pamiętam żyliśmy poza prawem, na własny rachunek, tworząc dom wszędzie tam gdzie rozbijaliśmy obóz. Adaptowaliśmy się do warunków, tworzyliśmy nowe relacje, aby szukać możliwości zarobku i godziwej przyszłości. Niekiedy dostawaliśmy przyzwoitą pracę. Mężczyźni zatrudniali się do zabezpieczania karawan kupieckich, zajmowali się stolarką czy innym rzemiosłem. Podobnie i kobiety bo trzeba wam wiedzieć, że pośród nas nie ma gorszych ani lepszych. Kiedy przychodziły gorsze dni. Zajmowaliśmy się rozbojem na szlakach, napadaliśmy faktorie, ograbialiśmy poborców i urzędników. Wszystko byleby przetrwać kolejny dzień. Niezależnie od tego, jak bardzo miałoby nas gryźć sumienie. Byliśmy rodziną a dla rodziny robi się wszystko. Pewnego dnia wszystko się pochrzaniło. Musieliśmy uciekać. Wielu z nas zaginęło. Nasz obóz obrócono w perzynę. Co się stało i jak do tego doszło? O tym dowiemy się już niebawem.

Ceremonia Letniego Słońca

Kinga Wawrzyńczyk

sobota / Szkrabstrefa / 12:00-15:00

[My Little Pony: Tails of Equestria, wiek 6+, 3-4 graczy]
To już ostatni Wasz rok nauki w Szkole Przyjaźni. A za dobre wyniki otrzymaliście bardzo ważne zadanie. Przygotować Święto Letniego Słońca w stolicy Kryształowego Królestwa. Zadanie wydaje się łatwe jednak jak zwykle muszą pojawić się niespodziewane problemy.

Tajemnica biskupa Jordana

Monika “Auraya” Czyżowicz

sobota / RPG3 / 14:00-19:00

[FU, wiek 12+, 4 graczy]
Wojowie. Rozkaz przyszedł niespodziewanie i pozostawił więcej pytań niż odpowiedzi. Wasz ukochany król, Mieszko, wysyła Was aż do Stolicy Apostolskiej, macie ochraniać biskupa misjonarza, Jordana, w jego podróży na Ostrów Tumski. W rozkazie dodano, że od sukcesu Waszego przedsięwzięcia zależy przyszłość wszystkich Polan. I oto stoicie na granicy terytoriów, przed Wami rodowe ziemie i ostatni etap podróży. Jak do tej pory wszystko szło gładko, ale zdajecie sobie sprawę, że to mogła być cisza przed burzą, przed Wami, wszak, strefa wpływów Ottona, a dalej fanatycy Światowida. Czy uda Wam się doprowadzić Jordana, nienaruszonego, do króla i odmienić losy Polan?
Sesja w ramach „Historyczne RPG czyli Radość Patriotycznej Gry”

U schyłku Bigbitu

Sebastian “Basti” Wawrzyńczyk

sobota / RPG2 / 14:00-19:00

[FATE, wiek 15+, 3-5 graczy]
Wasi starzy nadal słuchają Czerwonych Gitar i Niebiesko-Czarnych ale Wy wolicie inne brzmienia. Rodzice Tomka ciągle pracują więc u niego słuchacie Radia Luxemburg. Niedługo matury i teoretycznie powinniście się uczyć. Ale jest tyle innych rzeczy do zrobienia. Jak choćby roznosić „bibuły” czy pójść nad rzekę. Lato 1976 roku będzie wspaniałe, wiecie to.

Sesja w ramach „Historyczne RPG czyli Radość Patriotycznej Gry”

Kurierzy

Krzysztof Brzeziński [CopCorp]

sobota / RPG1 / 16:00-20:00

[Witcher RPG, wiek 15+, 4 graczy]
Wolne miasto Novigrad, na froncie wojny, gdzie można zbić fortunę. Właśnie Wam zdążyło się znaleźć ku temu najlepszą okazję. Krasnoludzki kupiec Galafard ponoć zdobył jakieś nielegalne artefakty, a Was – swoich przyjaciół czy zaufanych najemników – poprosił o pomoc w transporcie na prowincję do swojego przyjaciela. Oby paliła Was wódka w burdelu za zarobione u niego pieniądze, a nie święty płomień.

Śmiech Mrocznych Bogów

Andrzej Rafał Kumor

sobota / RPG3 / 19:00

[Warhammer I ed., wiek 16+, 3-5 graczy]
Śmiech Mrocznych Bogów to przygoda w realiach Warhammer FRP ed.I. Sceniariusz przeznaczony dla 2-5 graczy, zarówno tych zaawansowanych jaki i początkujących. Wkrocz w świat magii i potworów oraz ludzkich podłości- jeśli tylko starczy ci odwagi.

Niewinność ugasi pragnienie bestii

Paweł Kępa [Wiedźmiński Szlak]

niedziela / RPG1 / 10:00-14:00

[Witcher RPG, wiek 16+, 4 graczy]
Maribor. Miasto srebrno-czarnych proporców skrywa niejedną tajemnicę. Jedną z nich są rosnący w siłę zakonnicy Czarnej Róży. Organizacji, która przeniknęła do niemal wszystkich urzędów, podporządkowała sobie nobilitowane głowy, tylko patrzeć jak ich wpływy zaczną sięgać daleko poza mury Mariboru. W mieście dochodzi do morderstwa. Młoda kobieta zostaje odnaleziona martwa zaplątana w grążelach tuż za murami miasta, niedaleko spływu miejskich ścieków Jej ciało zostało okrutnie zmasakrowane, pokryte runami i enigmatycznymi glifami. Na miejsce zostaje wezwany śledczy. Szybko zostaje ustalone, że dziewczyna to zaginiona przed kilkoma tygodniami córka wysoko sytuowanego szlachcica i zarazem członka zakonu Czarne Róży. Wysoka nagroda za wskazanie winnego morderstwa przyciąga wielu śmiałków… w Tym i Was.

Norska – ucieczka życia!

Dorian Krause

sobota / RPG2 / 20:00

[Warhammer 2 ed, wiek 16+, 4-5 graczy]
Ciche rżenie konia obudziło kilkoro ludzi w wozie więziennym. Klatka wydaje się być solidna i do szpiku kości zimna. Jesteś jednym z wielu uwięzionych. Poddasz się? A może spróbujesz ucieczki?

Niewinność ugasi pragnienie bestii

Paweł Kępa [Wiedźmiński Szlak]

niedziela / RPG1 / 10:00-14:00

[Witcher RPG, wiek 16+, 4 graczy]
Maribor. Miasto srebrno-czarnych proporców skrywa niejedną tajemnicę. Jedną z nich są rosnący w siłę zakonnicy Czarnej Róży. Organizacji, która przeniknęła do niemal wszystkich urzędów, podporządkowała sobie nobilitowane głowy, tylko patrzeć jak ich wpływy zaczną sięgać daleko poza mury Mariboru. W mieście dochodzi do morderstwa. Młoda kobieta zostaje odnaleziona martwa zaplątana w grążelach tuż za murami miasta, niedaleko spływu miejskich ścieków Jej ciało zostało okrutnie zmasakrowane, pokryte runami i enigmatycznymi glifami. Na miejsce zostaje wezwany śledczy. Szybko zostaje ustalone, że dziewczyna to zaginiona przed kilkoma tygodniami córka wysoko sytuowanego szlachcica i zarazem członka zakonu Czarne Róży. Wysoka nagroda za wskazanie winnego morderstwa przyciąga wielu śmiałków… w Tym i Was.

Mazurskie klechdy i bajania dla bardzo niegrzecznych dzieci

Konrad Zych

niedziela / RPG2 / 10:00-15:00

[Wampir: Maskarada, wiek 18+, 3-5 graczy]
Wampiry, chodź bardzo nie lubią, kiedy im się o tym przypomina, nie są jedynymi mieszkańcami Świata Mroku. W tej przygodzie gracze będą mieli możliwość poznać starożytne istoty, które zamieszkiwały Mazury długo przed tym zanim pojawiły się tu Dzieci Kaina. Opuszczony pałac, zagadka sprzed stuleci i coś, co od lat siedzi w dziupli Najstarszego Dębu. A to wszystko, bo Klobuk, jak zwykle, coś zmajstrował.

Piąta Pieczęć

Michał Cyrkunowicz

niedziela / RPG3 / 10:00-14:00

[nWoD, wiek:17+, 4 graczy]
Podstarzały pisarz, szukający desperacko tematu na dzieło życia, po miesiącach dochodzenia odkrywa wampirzą koterię. Z informacjami jakie posiada nie jest dla nich tylko kolejnym niewartym uwagi śmiertelnikiem. Czy to jednak wystarczy by trafiwszy w sam środek starcia pomiędzy Spokrewnionymi zachował życie. Czy grupa młodych wampirów walcząc o swoją pozycję zaryzykuje ryzykowną grą z lokalną starszyzną…